Zuil 1
keramiek, metaal
h,b,d: 2,50m x 0,40m x 0,40m
Zuil 2
keramiek, metaalafval
h,b,d: 2,20m x 0,30m x 0,30m
Bomen in wanhoop
keramiek, hout, textielvezel
h,b,d: 1,80m x 0,22m x 0,22m
Het werk ‘Bomen in Wanhoop’ doet een angstgevoel
ontstaan, zoals bij het aanschouwen van het schilderij
van Edvard Munch ‘Der Schrei’:
bomen in hun groei stilgehouden door ziekte of
getransformeerd in constructie materiaal, in hun
laatste stuiptrekkingen nog bij elkaar gehouden door
enkele natuurlijke vezels.
De basisstructuur van het werk is kleurloos
keramisch materiaal, met een zichtbare
schorstextuur, maar geleidelijk overgaand in het
beschadigde, zieke of verwerkte hout, met een
noodzaak aan genezing of herstelling met behulp van
gevlochten natuurlijke vezels.
Geconserveerde aarde
keramiek, glas, metaal
h,b,d: 2,10m x 0,35m x 0,35m
Ik wil klei als onderdeel van onze Aarde in glazen
potten conserveren, zoals gebruikelijk is met groenten
en fruit. Zo wil ik symbolisch iets van onze Aarde voor
de toekomst bewaren en tegelijkertijd in een rek een
archief van verschillende kleisoorten samenstellen.
Dat de glazen potten half gesmolten zijn geweest,
verwijst naar de globale opwarming van de planeet en
het glas op zichzelf herinnert eraan dat nucleair afval
soms ook in glazen blokken ‘bewaard’ wordt.
Het hoge, smalle rek verwijst bovendien naar een
boom: ook bomen worden bedreigd en verliezen meer
en meer terrein op de Aarde. Anderzijds verwijst het
rek naar onze consumptiemaatschappij die in de
supermarkten de rekken steeds gevuld wil hebben,
maar vergeet dat het ten koste gaat van natuur en
milieu.
Boomsterfte
keramiek, spelgoedautos, plastiekbuizen
h,b,d: 2,40m x 0,70m x 0,60m
In 2006 reisde ik door West-Canada en kampeerde op
Vancouver Island en in de Rocky Mountains. Ik was
sterk onder de indruk van de boomsterfte in de
bossen die het gevolg is van de agressiviteit van de
‘mountain pine beetle’ (dendroctonus ponderosae),
die in de zachte winters niet meer afsterft, zoals vóór
de globale opwarming. Dat inspireerde mij voor de
creatie van een zieke boomstructuur, over zijn gehele
lengte verziekt en doorboord met wat blijkt een ware
file te zijn van kleine wagentjes, zoals de
legendarische kever (!).
http://www.env.gov.bc.ca/bcparks/conserve/pine_bee
tle/pine_beetle.html zie links
Natuur onder druk
keramiek, hout
h,b,d: 0,80m x 1,20m x 0,30m
Een kleistructuur die de organische cellen van de
bomen voorstelt wordt tussen twee zware treinbilzen
onder druk gezet. Zo weegt ook de tol van de
vermeende ‘mobiliteit’ van de mens vandaag steeds
zwaarder op de natuur.
Wildgroei
keramiek, staal
h,b,d: 1,50m x 0,60m x 0,60m
Maatschappijkritisch werk dat doet denken aan ‘Le
Château des Pyrénées’ (1959) van René Magritte
(http://www.magritte.be zie links): de Aarde gaat
geleidelijk aan over van een gladde, gave oppervlakte
naar een ruwe, beschadigde structuur, waar talloze
stalen gedrochten op groeien. Zo wordt ook de Aarde
voortdurend aangetast door menselijke ingrepen:
huizen, wolkenkrabbers, straten, autosnelwegen,
industrieterreinen, enz... betekenen een altijd grotere
belasting en vernieling voor ons milieu en voor onze
Aarde.
Geen mens zonder masker
keramiek, staal, papier maché
h,b,d: installatie
Een belangrijke lijn in mijn werk weerspiegelt de
kritische kijk die ik op de huidige maatschappij heb:
sterk ideologisch/politologisch georiënteerd is één van
mijn recentste werken ‘Geen mens zonder masker’.
Een kleine menigte donkere mensenschimmen is
verenigd, gestileerd tot zwarte houten zuilen, bekroond
met identieke zwarte hoofden uit papier-maché. Elke
gedaante draagt een masker uit keramiek, waarvan
sommige voldoen aan de gangbare esthetische
normen, terwijl andere afstotend zijn of ronduit
karikaturaal: de eigenlijke gelaten zijn niet zichtbaar,
elk wezen draagt zijn eigen masker met een strakke,
onbeweeglijke blik, onverbiddelijk met een stalen kader
aan de hoofden bevestigd. Een huiveringwekkende
creatie in keramiek, hout, staal en papier-maché.
“Unser aller SEIN spielt sich auf einer großen Bühne
ab. Das Schauspiel heißt: "Mein Leben." Wir selbst sind
die Akteure, sogar unsere eigenen Regisseure. Doch
wie gut kommt unser Schauspiel bei dem Zuschauer
an? Ist unsere Darstellung packend, mitreißend oder
etwa öd und fade? Zum Ende dieses Schauspiels
werden wir es wissen.
Um unsere Rolle überzeugend zu spielen...benutzen wir
Masken. Jeden Tag, jede Stunde. Erst wenn wir allein
oder mit dem vertrauten Partner beisammen sind,
haben wir die Möglichkeit, die Maske fallen zu lassen;
wenn überhaupt. Ich kenne so manchen Akteur, der
ständig spielt und selbst gar nicht spürt, wie wenig er
oder sie damit ankommt. Das sind für mich die
Menschen, die mir auf Anhieb unangenehm sind. Das
gilt auch umgekehrt. Es sind die Gefühle, Emotionen,
mit denen gespielt wird, um jemanden in Bann zu
schlagen. Das tun wir mit den Masken. Mehr oder
weniger gut. Je besser wir damit umgehen können, um
so erfolgreicher werden wir sein. Oft, so zeigt die
Erfahrung, müssen wir die Maske wechseln, manchmal
ist es auch zu spät... und das kann weh tun. Je früher
desto besser. “
Wilhelm Daneker, schoolvriend van de “Realschule
Pewsum”, Duitsland
Toekomstvisie
keramiek, hout, staal
h,b,d: 1,70m x 0,70m x 0,05m
Ook in dit werk is de achterliggende boodschap
ideologisch/politisch georiënteerd en waarschuwt voor
de mogelijke uitdroging van de Aarde. Steeds meer
gebieden van de Planeet hebben te lijden van grote
periodes van extreme droogte ten gevolge van de
onmiskenbare opwarming van de atmosfeer. Ik beeld
deze uitdroging uit door platen vochtige klei te laten
drogen en op natuurlijke wijze te laten barsten. Deze
gebarsten structuur wordt vervolgens door een
bakproces in keramiek omgezet en gemonteerd op een
houten ondergrond en om zijn beurt bevestigd aan een
stalen kader.
Vervuiling
keramiek
installatie
h,b,d: 0,55m x 0,40m x 0,28m
Wat op het eerste zicht opengereten vaten voor olie en
andere vervuilende producten lijken te zijn vertonen
bij nadere beschouwing een oppervlaktetextuur van
boomschors. Zij zijn als het ware ontstaan en
gegroeid ten koste van de natuur, maar aardolie is
inderdaad uit de afgestorven bomen ontstaan. Een
reeks gestileerde auto’s beweegt zich naar de vaten
toe, schijnbaar om zich te voeden aan de aardoliebron
en deze verder uit te putten.
Precair Evenwicht
Porselein, elektronische elemente, staal
basis :1,00m x 0,25m
hoogte: 1,50m
Het evenwicht tussen natuur en technologie vind ik
speciaal en bijzonder precair. Ik toon het deze creatie ,
waar disteln en rozen in porselein werden
getransformeerd en in zeer wankel evenwicht worden
gehouden met elementen uit de hedendaagse
elektronische toestellen. Het geheel bevindt zich
opgesloten in de spriraal van de zich voortdurend verder
ontwikkelende technologie, tegen een achtergrond van
een zuivere hemelslucht, schijnbaar onbezoedeld.
Zure regen
keramiek, nagels, acrylverf
installatie
h,b,d: 0,22m x 0,12m x 0,12m
De voortdurende vervuiling van lucht en water op de
Aarde laat mij nooit onberoerd. In één werk
symboliseren 99 opgehangen regendruppels uit
witgebakken klei, met een dreigende naar omlaag
wijzende nagel aan hun rode punt, het gevaar van de
zure regen. Mijn Duitse oorsprong komt tot uiting in
de keuze van het aantal druppels, naar het protestlied
’99 Luftballons’ van de Duitse popgroep ‘Nena’ uit de
80-er jaren
Jaargetijden
keramiek, metaalstukken uit de industrie
h,b,d: 2,20m x 0,40m x 0,40m
Bladeren als symbool voor de natuur die altijd weer
opnieuw door het ingrijpen van de mens onder druk
komt de staan.
Versteende Natuur
keramiek
installatie
h,b,d: 1,50-2,00m x 0,08m x 0,08m
De meeste werken van Anne Steen zijn sterk milieu
kritisch georiënteerd en suggereren vragen rond het
behoud van de natuur. De inspiratiebron is dikwijls
rechtstreeks deze natuur, waarbij vooral de bomen
een vooraanstaande rol spelen en de bedreiging van
hun leefwereld in vorm en beeld wordt gebracht. Op
de achtergrond ontstaat dan het gevoel van een
droevig lied van Willem Vermandere: “ne boom is
gemakt om rechte te stoan, met z’n armens naar den
hemel gewrongen”.
www.willem-vermandere.be zie Links
Zo worden in dit werk de resten van een verkoold
clubhuis in één van de weinige bosjes in de buurt
van haar woonplaats als model gebruikt voor de
vervaardiging van een reeks ‘takken’.
Sublimerende zaadjes
polyester, keramiek, staal
installatie
h,b,d: 0,37m x 0,25m x 0,01m
De judaspenning (lunaria annua) is de inspiratiebron
voor het werk “Sublimerende zaadjes” uit polyester,
klei en staal. De zaadjes zijn uit klei vervaardigd en
zitten gevangen in een blad van polyester, zoals veel te
veel gebeurt wanneer de kunststoffen in de natuur
terechtkomen en het leven in gevaar brengen.
Gemonteerd op stalen staven lijken de zaadjes te
zweven, zij sublimeren als het ware en verheffen zich
vanop de grond naar de atmosfeer in een poging tot
ontsnappen. Tijdens het verloop van een dag verandert
hun uitzicht voortdurend, afhankelijk van het weer en
het licht: ‘s morgens met dauw overdekt, ‘s middags
doorzichtig en helder en ‘s avonds bieden ze in het
tegenlicht van de ondergaande zon een sfeervol beeld.
zie links
Eeuwige zaadjes
porselein
h,b,d: 1,20m x 0,20m x 0,30m
Met behulp van porseleinklei worden zaadjes en
gedroogde bloemen vereeuwigd en verzet ik me aldus
tegen één van de vele vormen van aftakeling van het
natuurschoon. Anderzijds vertonen de dragers van de
voorwerpen duidelijke sporen van aftakeling: ook het
ijzer wordt afgebroken en roest, het zal uiteindelijk als
ijzererts terugkeren naar zijn oorspronkelijke toestand
van grondstof.
Spiegeling
porselein, staal
h,b,d: 1,50m x 0,90m x 0,05m
Spiegeling van de materialen en structuren die ik bij
voorkeur in mijn werken combineer: enerzijds het
staal, materiaal dat niet op de Aarde bestond, maar
door de mens werd uitgevonden en artificieel wordt
gecreëerd, anderzijds klei, een natuurlijk materiaal, in
zijn oorspronkelijke toestand ruim te vinden op de
Aarde. Spiegeling (of contrastwerking) van vormen en
structuren: enerzijds de strakke, rechtlijnige vorm en
structuur van stalen staven, anderzijds de organische
vorm en textuur van strohalmen, in porseleinkeramiek
vereeuwigd.
Onvrijheid
keramiek, staal
h,b,d:
1,10m x 0,70m x 0,70m
1,00m x 0,35m x 0,35m
0,50m x 0,50m x 0,50m
De textuur van het verrottende oppervlak van een
afgezaagde boom wordt via een klei-metamorfose in een
‘amoebe’ omgezet, mede aan de oorsprong van het
leven op onze planeet. Door deze gedaanteverwisseling
wordt het verrottingsproces weliswaar stopgezet, maar
de gesymboliseerde oorsprong van het leven wordt
uiteindelijk in een stalen kubus gevangen gehouden en
in ‘Onvrijheid’ gebracht.
Voorbereiding van Bitsregen
Voorbereiding van Bitsregen
Voorbereiding van Bitsregen
Bitsregen
porselein, staal
h,b,d: 1,20m x 0,60m x 0,02m
Stukjes verpakkingsmateriaal uit geëxpandeerd
polystyreen worden omgezet in een leger kleine
eenheden uit porseleinklei, tijdens de voorbereiding
van het werk in het gelid gezet als anonieme
deelnemers aan een proces. In de eindversie van de
creatie symboliseren deze elementen de nimmer
nalatende stroom aan informatie die als een regen van
‘bits’ op de moderne mens terecht komt en ons
hedendaagse leven meer en meer bepaalt.
Doorbraak
porslein, staal
h,b,d: 0,35m x 1,20m x 0,05m
Een poëtisch werk met de klassieke porseleinen distels, die
een bescheiden poging ondernemen om te ontsnappen uit een
gecorrodeerd ijzeroppervlak. Elke afzonderlijke distel vertoont
een verschillende mate van progressie, maar geen enkele
heeft zich volledig weten te ontdoen van zijn stalen dwang.
Tegelijkertijd is het werk een metafoor voor de lente, wanneer
de zaadjes in de grond kiemen en geleidelijk de aarde
opheffen om een nieuwe levensperiode te beginnen.
Het contrast tussen de structuur van het stalen oppervlak met
sterke sporen van roestvorming en de vlekkeloze witheid van
de porseleinen distels is ontroerend en onderstreept het
eeuwige conflict tussen de natuur en de menselijke
technologie.
Versteende halmpjes
poselein, hout
h,b,d: 0,80m x 0,25m x 0,25m
Zoals in andere van mijn werken bedek hier elementen
uit de natuur met kaolien en laat ze tot porselein
bakken, met de bedoeling deze structuren te
bestendigen. In dit geval gebruik ik kleine strohalmpjes,
een zeer licht natuurlijk materiaal met eenvoudige
vormen. De aantasting van hun natuurlijke schoonheid
wordt door de transformatie tot porselein verhinderd,
vervolgens hetzelfde principe als in mijn werk:
“Eeuwige Zaadjes”. Tegelijkertijd contrasteren de
lichte, subtiele porseleinen halmpjes, een
doorschijnende structuur van grot lichtheid, met de
zware, donkere massa van de treinbils waarop zij
gemonteerd zijn. Aldus accentueren zij het contrast
tussen de dunne en lichte elementen uit de natuur en
de menselijke technologie met zijn ruwe tinten en
logheid.
Eruit
keramiek, staal
h,b,d: 1,50m x0,60m x 0,11m
Vormenspel
Keramiek, staal
h,b,d: 1,20m x 0,40m x0,15m
Samenspel van vormen en metaal: keramische
monolieten, doorboord door stalen buizen en
opgesteld binnen spiralen en andere geometrischen
vormen uit staal.
Inzicht
keramiek, glas, staal
h,b,d: 1,30m x 1,00m x 0,35m
Niet alleen een kritische kijk rond het milieu en de
maatschappij houden mij bezig ook delen uit de
natuur brengen mij tot inspiratie. Bij “Inzicht” heb ik
verschillende materialen zoals stro, de vruchten van
een els, gedroogde bloemen en bladeren met klei
gemengd en gebakken. Het organisch materiaal
verbrandt en de sporen ervan blijven in de klei terug.
Nooten
keramiek
h,b,d: 0,17m x 0,50m x 0,34m
Wanhoop
keramiek
h,b,d: 0,60m x 0,40m x 0,30m
Keramiekbubbels
keramiek, plexiglas, staal
h,b,d: 1,00m x 0,50m x
0,30m
Variaties op zeef
keramiek
h,b,d:0,50m x 0,40m x 0,30m
Tijdens mijn verblijf van zes jaren in Mexico
kwam ik dagelijks in contact met “tortillas” de
traditionele basisvoeding van de Mexikanen,
die uit mais wordt gemaakt.
Ter voorbereiding van maisdeeg moet mais
samen met een aandeel kalk in water weken,
om daarna tot tortilladeeg verwerkt te worden.
Met een speciale zeef haalt men de
maiskorrels uit het water, om ze vervolgens tot
tortillameel te kunnen malen.
Intussen is het een industrieel proces, maar
de mensen bewaren deze traditie in hun
volkskunst, wat voor mij een uitdaging was
om dergelijke zeven op mijn manier uit te
beelden.
Schalen
keramiek
h,b,d: 0,28m x 0,45m x 0,45m
Klei is voor Anne Steen steeds het basismateriaal,
waardoor zij voortdurend gefascineerd blijft, om het
even in welke toestand of afwerkingsgraad het zich
bevindt:
zacht en kneedbaar, lederhard en flexibel, droog en
broos, met toegevoegde kleureffecten, gebrand of
gerookt, in zijn witte natuurtoestand of met de zachte
tinten van de verschillende kleisoorten, van oker tot
gebrande aarde, zoals in deze variaties op schalen.
Op elk moment van het verwerkingsproces van de klei
ontmoet zij talloze uitdagingen om er creatief mee om
te gaan.
Versteende vaas
keramiek
h,b,d: 0,85m x 0,50m x 0,30m
Variatie op Lotus
keramiek, glas
h,b,d: 0,50m x 0,40m x 0,40m
0,20m x 0,20m x 0,20m
De inspiratie voor dit werk is volledig in de Natuur
terug te vinden:
ik neem de vrucht van de lotusbloem als model
om de kracht van de Natuur op grotere schaal te
reproduceren en meteen ook de schoonheid van
de vormen en structuren die zij observeert te
benadrukken.
Elementen ven de natuurlijke vrucht zijn
herkenbaar in sommige gedeeltes van de
objecten, maar getransformeert in keramiek,
terwijl in andere objecten abstractie gemaakt
wordt van delen van de vrucht.
Niet allen klei wordt hier gebruikt en tot keramiek
omgezet, maar ook andere materialen als
bijvoorbeeld glas.
Stapelingen
keramiek, staal
installatie
h,b,d: 0,90-1,25m x 0,05m x 0,05mi
Van klein naar groot
keramiek
h,b,d: 0,70m x 0,50m x 0,40m
Distels in verval
porselein, staal
h,b,d: 1,50m x 0,30m x 0,30m
Ook in dit werk gebruikt ik vloeibaar porselein,
om de zeer fijne en broze Natuurprodukte te vereeuwigen.
Maar in dit werk zitten de porseleindistels in een ijzen structuur ,
dat hun weinig ruimte geeft om te gedijen.
Kikkers op de vlucht
keramiek, staal, glas
h,b,d: 1,50m x 0,70m x 0,70m
Ook in dit werk worden aspecten uit de natuur
gebruikt om ons te overtuigen zorg te dragen
voor het behoud van deze natuur.
Een menigte keramische kikkers poogt via een
verticaal opgestelde glazen plaat het
gecorrodeerde oppervlak van een stalen plaat
te ontvluchten: de kikkers proberen zich van
de vervuilde aarde te verwijderen in een
opwaartse beweging, maar het is een hopeloze
vlucht: boven wacht hen slechts een
onleefbare ruimte op..
Spinnebollen
keramiek, porselein, acryl, metaal
h,b,d: 1,20m x 0,20m x 0,20m
Happen naar Lucht
keramiek, staal
installatie
h,b,d: 0,35-0,15m x 0,13-0,06m x 0,13-0,06m
Tientallen duidelijk bezoedelde vissen pogen bij een
recente creatie uit een verroest en smerig
staaloppervlak te ontsnappen en happen naar lucht,
een verontrustend en beklemmend beeld van de
mogelijke toekomst van onze wateren, dat jammer
genoeg reeds al te vaak de werkelijkheid is gebleken.
Keramiek
h,b,d: installatie
Vliegende bladeren
Doorboorde Natuur
Porselein, metaal
h,b,d: 0,60m x 0,45m x 0,50m
Klimrek
Porselein, metaal
h,b,d: 1,20m x 0,20m x 0,20m
Zwaart Schaap
Porselein, hout, metaal
h,b,d:0,25m x 0,35m x 0,15m
Zeehond
Porselein, hout
h,b,d: 0,20m x 0,30m x 0,15m
Rusten op Wolk
Porselein, hout
h,b,d: ,30m x 0,25m x 0,20m
In Memoria
Keramiek; metaal
h,b,d: installatie